Khamis, 22 November 2012

Jangan jadi bodoh la wei....

aku bukan anak orang senang,sebab tu bila aku tengok orang lain yang lagi susah aku jadi faham.Aku sebolehnya akan hulur bantuan semampu aku,kalau dah tak boleh sangat ,aku akan tolong faham akan kesusahan ...Bila kita susah,kita cuba akan cuba faham orang yang susah sebab orang yang tak faham akan tak cuba untuk faham.Diorang tak teringin pon nak faham.yang diorang tau adalah berlagak macam orang senang walhal tak senang...bagi duit kat orang lain padahal diri sendiri takde duit....yang penting ape?orang pandan tinggi...arhhhh....aku paling benci manusia hipokrit...cerita nak pumpang-pumpang,bagi harapan tinggi menggunung.tapi habuk pon tarakkkk....janji tinggal janji...

Aku dah tolong selagi aku mampu tolong...nak bantu suap lagi satu mulut.kira jaranglah tolak kalau orang mintak tolong.Selagi aku tolong aku tolong,aku tolong sampailah aku betol2 tak mampu...kalau boleh aku nak kongsi rezeki sama-sama.Mak pernah cakap,dalam rezeki kita mungkin ada rezeki orang lain..Tapi jenis yang tak ingat dunia ni memang payah sikit...

Pada aku........jangan pernah berhutang...takut tak terbayar....nanti tak tenteram....

Tuhan tarik balik bila kita leka.Kalau dah tau keluarga susah,tekadlah dalam hati....takkkan nak biar keluarga terus susah...tapi kau......??? Tengok orang beli hp mahal ko nak beli, takkan ko nak bawak cerita sedih kehulu kehilir....Cubalah ubah nasib keluarga,mungkin bukan sekarang tapi untuk masa hadapan....

                           melangkah biar terus kehadapan,jangan patah balik...(kalau kena kejar anjing...lariiii)

Ibnu Ata'illah sesuatu yang amat berharga dalam kitabnya al-hakim

Bagaimana engkau ingin sesuatu yang luar biasa padahal engkau sendiri tidak merubah dirimu dari kebiasaanmu? kita banyak meminta dan mengharap kepada Allah,tetapi dek kerana kita terlalu sibuk meminta menyebabkan kita terlupa untuk menilai diri sendiri.padahal jika kita meminta dan akibatnya kita merubah diri sendiri,Allah akan memberi apa yang kita minta kerana doa itu pengiring agar dapat merubah diri kita.Jika kita tidak mahu berubah diri kita menjadi lebih baik,tentu terdapat salah pada diri kita...


*teringat dulu time sekolah nak beli basikal abah suruh kumpul duit.....akhirnya kumpul punya kumpul aku mampu beli basikal....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan